Wat is een ketogeen dieet en is het iets voor mij?

Wat is een ketogeen dieet en is het iets voor mij?

Je hebt er vast weleens van gehoord, het ketogeen dieet. Op Instagram en in sommige blogs zijn vooral net iets te dunne of net iets te zware mensen helemaal lyrisch van het ketogeen dieet. Aangezien ik nog nooit net iets te dun ben geweest en tegenwoordig weer net iets te zwaar ben, besloot deze blogger zich eens te verdiepen het keto dieet en te kijken of het wat voor me is.

Wat is een ketogeen dieet?

Nou ben ik niet zo van het onvoorbereid ergens instappen en dus ben ik op onderzoek uit gegaan. Wat is een ketogeen dieet? Een ketogeen dieet is een dieet waar een minimum aan koolhydraten wordt ingenomen en een verhoogde hoeveelheid vetten en eiwit deze koolhydraten vervangt. Bij een normaal dieet zal het lichaam eerst koolhydraten omzetten in glucose en deze als voedingsstof gebruiken. Door de afwezigheid of het te kort aan koolhydraten zal het lichaam dit omzetten in het proces dat gebruikt wordt bij honger. In dat geval zal in plaats van koolhydraten dus vet de eerste bron zijn voor voedingsstoffen en energie. Doordat er geen overschot aan glucose meer is en het vet verbrand wordt, zal het vetpercentage afnemen en de persoon die het dieet volgt verliest derhalve gewicht.

Wat is ketose?

Door het ketogeen dieet zal je lichaam koolhydraten niet meer beschouwen als primaire voedingsbron en dus zal vet niet meer opgeslagen worden voor periodes van honger, maar het vet zal direct gebruikt worden, aangezien je lichaam in staat van ketose is. Als er weinig koolhydraten worden gegeten, dan zal je lichaam brandstofcellen produceren die we ketonen noemen. Het duurt vaak 48 uur voor je lichaam kan omschakelen naar een situatie waarin je “in ketose bent”. Na die 48 uur draait je lichaam om ketonen en niet meer op koolhydraten en glucose. Over het algemeen behaal je een ketose staat door minder dan 50 gram koolhydraten per dag tot je te nemen. De rest van je voedingsstoffen zul je dus uit een gebalanceerd dieet van vetten en eiwit moeten halen.

Is een koolhydraat arm dieet het zelfde als een ketogeen dieet?

Als je bedenkt dat er in een ketogeen dieet niet meer dan 50 gram koolhydraten gegeten mag worden en dat er in een normaal tot koolhydraat arm dieet gemiddeld 250 gram koolhydraten zit, dan zul je begrijpen dat deze twee diëten niet het zelfde zijn. Een ketogeen dieet is een nagenoeg koolhydraat vrij dieet en voor mensen die hier streng mee aan de slag gaan is het best een opgave om vol te houden. Is het bij een koolhydraat arm dieet geen probleem om af en toe een aardappel of een stukje brood te nemen, bij het ketogene dieet is dit uit den boze. Een meergranentriangel van de Albert Heijn heeft al 46 gram koolhydraten, dus dan ben je eigenlijk al klaar voor die dag.

Is het moeilijk om een ketogeen dieet vol te houden?

Toen Fleur besloot om een ketogeen dieet te volgen ben ik getuige geweest van dingen die ik niet kan herhalen. De omslag van koolhydraten en glucose naar vet, eiwit en ketonen is een stap die best een grote klap voor je lichaam en geest is. Aangezien suiker/glucose op een verslaving lijkt, moet je lichaam als het ware afkicken van deze voedingsstoffen. Het beste is dan ook om je 48 uur volledig van de buitenwereld af te sluiten, want jij en je omgeving gaan best heftige tijden tegemoet. Huilen, ruzie, zweten, scheetjes, twijfels, dromen: alles komt voorbij.

Etiketten lezen

Bovenstaande was alleen nog maar de overstap van een dieet met koolhydraten naar een dieet zonder koolhydraten. Als je eenmaal in ketogene staat bent, dan komt de volgende slag, namelijk etiketten lezen. Als een jurist boven een net opgesteld contract sta je bij iedere verpakking te kijken hoeveel koolhydraten één portie van dat product bevat. Ik kan je aanraden je rekenmachine mee te nemen naar de supermarkt of om vooraf in de folders te kijken, want niet alle fabrikanten zetten dat netjes op de verpakking.

Koolhydraten vrij koken

Na het kopen van alle ingrediënten is het nog niet afgelopen met de pret. Je moet namelijk ook alles nog eens tot een smakelijk geheel gaan koken. Het kernwoord hierbij is kruiden. Met kruiden maak je namelijk alles net een stukje smaakvoller. Neem echter geen kruidenmixen, die bevatten doorgaans heel veel zout, maar met verse kruiden en potjes in je koolhydraat arme recepten kun je best aardig koolhydraat vrij koken. Hou het hierbij niet bij alleen een stukje vlees met groenten, maar experimenteer ook eens door groenten te mengen, te wokken of vis te gebruiken. Lunch met salades en met gegrild vlees en eet tussendoor eens een stukje komkommer of wortel.

Koolhydraten vrij eten is best eventjes afzien. Vooral de eerste tien dagen sta je in de keuken en aan tafel met je handen in het haar. Probeer jezelf te motiveren en probeer niet te denken aan Big Tasty’s of andere meuk. Hou het bij je eigen dieet. Lees die etiketten en wees streng voor jezelf. Geen cheat days, geen rare uitwegen en excuses, maar echt keihard gaan voor je dieet. Dat is het enige dat geldt bij een ketogeen dieet. De je dit niet, dan ben je zo weer uit ketose en kun je weer 48 uur opnieuw aan de slag om die staat terug te krijgen. En dat is nou net waar ik niet zo goed in ben: keihard zijn voor mezelf..

Wat zijn de risico’s van een ketogeen dieet?

Als je een ketogeen dieet volgt, dan zijn de risico’s vooralsnog beperkt. Je moet wel uitkijken met bepaalde vetten en transvetten. Haal de vetten waar je de koolhydraten mee vervangt uit bepaalde groenten zoals avocado en uit vis zoals zalm. Ook olijfolie en kokosolie zijn hele goede vervangers. Industrieel geproduceerde transvetten, olie uit mais, koolzaad en soja zijn weer niet verstandig.

Daar komt voor mij weer een ander risico om de hoek. Veel van de voeding die je moet eten bij een ketodieet zorgen voor mij direct voor jicht! Als ik zou beginnen aan een koolhydraat arm of koolhydraten vrij dieet, dan moet ik dus extra oppassen. Heb je een nier- of leverkwaal, bespreek dan eerst met een huisarts of het raadzaam is een ketogeen dieet te volgen. Het kan namelijk ernstige gevolgen hebben voor deze organen.

Ik heb vanaf morgen een nieuwe uitdaging te pakken

Al met al is het voor mij persoonlijk vrij simpel om een ketogeen dieet te volgen. Ik kan mij echter voorstellen dat dit niet voor iedereen een optie is. Het koken lijkt me sowieso al een uitdaging en ook het volhouden gaat nu een soort van sport worden. Dit vooral omdat ik dat eerder niet heb volgehouden. Het is niet mijn doel om te gaan leven van shakes en repen, dus ik heb vanaf morgen een nieuwe uitdaging te pakken in een ketogeen dieet!

Dit mag niet in een ketogeen dieet
Keto dieet is veel verse ingredienten
Een ketogeen dieet is niet het zelfde als een koolhydraat arm dieet
Ook fruit past maar beperkt in een ketogeen dieet
1 Reactie

Geef een reactie