10 mrt Wat is de kracht van relatiegeschenken?
Net als de meeste andere Nederlanders heb jij thuis ongetwijfeld ook wel pennen of aanstekers met een logo of bedrijfsnaam. Mogelijk heb je deze relatiegeschenken bij een bestelling gekregen, maar misschien werden ze ook wel uitgedeeld op een beurs. Heb je zelf een bedrijf en twijfel je of je relatiegeschenken in moet zetten? Lees dan vooral verder, want in deze tekst ontdek je wat de kracht hiervan is.
Inhoudsopgave
Je laat je waardering blijken
Bedrijven geven relatiegeschenken vaak aan klanten, leveranciers en andere partijen waarmee zij samenwerken. Door ze een cadeautje te geven, laat jij je waardering blijken. Je kunt ze op deze manier bijvoorbeeld bedanken voor het vertrouwen dat zij het afgelopen jaar in jou gesteld hebben. Ondanks dat dit maar een klein gebaar is, kan het er wel voor zorgen dat de ontvanger nog jarenlang aan jouw bedrijf verbonden blijft.
Het is een misvatting dat relatiegeschenken alleen bedoeld zijn voor klanten. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die hun werknemers zo nu en dan ook een kleinigheidje geven. Je bedankt ze hiermee voor de inzet die ze voor jouw bedrijf geleverd hebben. Als jouw personeel zich gewaardeerd voelt, zijn ze vaak bereid om voor je door het vuur te gaan. Bovendien hebben ze minder snel de neiging om naar iets anders te kijken.
Je vergroot je naamsbekendheid
Wie denkt dat waardering de enige kracht van relatiegeschenken is, heeft het mis. Deze geschenken kunnen je namelijk ook helpen bij het vergroten van je naamsbekendheid. Dit is overigens alleen het geval als je een relatiegeschenk voorziet van de naam en/of het logo van je bedrijf. Laat je aanstekers bedrukken en deel je deze bijvoorbeeld uit op een beurs? Dan worden ontvangers telkens aan jouw bedrijf herinnerd als ze het relatiegeschenk gebruiken. Als ze het geschenk gebruiken in het bijzijn van anderen, kan dit effect versterkt worden. Meerdere mensen komen in aanraking met jouw bedrijf en dat kan een positieve invloed hebben op je bekendheid.
Je versterkt de band met klanten
Omdat relatiegeschenken gratis weggegeven worden, kost het je bedrijf behoorlijk veel geld. Je ziet er immers niets voor terug. Toch moet jij je hierdoor niet laten weerhouden om erin te investeren. Geef jij je klanten een relatiegeschenk? Dan kan dit ervoor zorgen dat jullie band versterkt. Als klanten een relatiegeschenk van jouw bedrijf (hebben) ontvangen, hebben ze hier waarschijnlijk een positieve associatie mee. Dit vergroot de kans dat ze in de toekomst opnieuw een product of dienst afnemen. Bovendien kan dit tot positieve mond-tot-mondreclame leiden.
Je kunt je onderscheiden
Ben je actief in een branche met hevige concurrentie? Dan is het belangrijk om je te onderscheiden van de concurrenten. Dit kun je doen door korting te geven op producten of diensten, maar ook door relatiegeschenken uit te delen. Laat bijvoorbeeld een tas bedrukken met de naam en het logo van je bedrijf en lever deze mee met de bestelling. Klanten ontvangen op deze manier iets tastbaars en dat heeft vaak een grotere waarde dan iets wat niet tastbaar is, zoals korting.
Mijn naam is Rob van Laere, ik ben op 16 augustus 1981 geboren in Maassluis. Na een groot aantal banen in de verzekeringsbranche was het in 2018 tijd voor mij om een eigen bedrijf te beginnen. Naast papablogger waar ik schrijf over ouderschap heb ik ook een SEO bedrijf waar ik voor ondernemers zorg voor een betere vindbaarheid van hun website.
Geen reactie's