Dit is hoe je jouw merk versterkt

Dit is hoe je jouw merk versterkt

In dit zakelijke landschap gaan concurrentie en innovatie hand en hand. Daarom is het belangrijk om jouw merk te versterken en kenbaar te maken bij je doelgroep. Hiermee kun jij je onderscheiden van de massa. Een merk is namelijk niet alleen een naam en logo, het is ook een belofte van kwaliteit en betrouwbaarheid. Bij het creëren van een sterk merk moet je denken aan allerlei verschillende zaken. In deze blog delen wij wat je hiervoor moet doen en hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Maak het herkenbaar

Kenbaarheid is het belangrijkste onderdeel als je werkt aan het versterken van je merk. Alles aan je merk moet herkenbaar zijn en je moet hiermee een gevoel bij mensen opwekken. Dit begint natuurlijk bij een goed logo dat past bij jouw bedrijf en je bedrijfsvisie. Maar ook het taalgebruik en de manier van communicatie is hierbij van groot belang. Van social media tot e-mails, maar ook kunnen fysieke elementen hierbij van pas komen. Als je wilt dat jouw bedrijf bijvoorbeeld duurzaamheid uitstraalt, kun je Tony’s Chocolonely bedrukken en naar klanten of relaties opsturen. Daarnaast laat je hiermee een goede indruk achter. Bij kenbaarheid in communicatie is het belangrijk om continu dezelfde toon te gebruiken. Je wilt namelijk dat je klanten een vertrouwd gevoel krijgen als ze denken aan jouw merk en bedrijf. Blijf daarom consistent in toon binnen je communicatie, of dat nou mailcontact is of een post op social media. Zo zullen je klanten je namelijk al gauw gaan herkennen.

Consistente merkervaring

Bij het bouwen van een merk, is een consistente merkervaring erg belangrijk. Dit houdt in dat jouw merk te allen tijde dezelfde boodschap en kwaliteit moet hebben. Deze consistente merkervaring bouwt vertrouwen op met klanten en ook weten zij hierdoor wat ze van jou en jouw bedrijf kunnen verwachten. Als jij bijvoorbeeld een webshop hebt, kun je bij elke bestelling een klein presentje doen. Denk hierbij aan chocolade met logo. Om je merkervaring consistent te maken, begin je met een brainstorm over wat je kernwaarden zijn en wat je merk moet uitstralen. Op basis daarvan maak je een document met alle informatie die hierop aansluit. Vul een tone of voice document in, en zorg ervoor dat de visuele aspecten van je bedrijf gestroomlijnd zijn. Zo weten nieuwe werknemers ook meteen hoe ze te werk moeten gaan.

Merkbeheer in de digitale wereld

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit de zakelijke wereld. De digitale wereld speelt namelijk een grote rol in merkbeheer. Waar je vroeger alleen offline je merk kon versterken, is digitalisering tegenwoordig een cruciale manier om je merk te versterken. Begin hiermee door een account voor je merk aan te maken op ieder relevant socialmediaplatform. Dit hoeft echt niet elk socialmediaplatform te zijn, het belangrijkste is dat je je doelgroep bereikt. Als je een jonge doelgroep hebt, hoef je bijvoorbeeld niet per se actief te zijn op Facebook, maar eerder op Instagram of TikTok. Let er hierbij op dat je profielen in lijn staan met elkaar, en dat ze hetzelfde uitstralen. Stimuleer communicatie met je volgers door interactieve dingen te plaatsen. Hierbij vergroot je de betrokkenheid van klanten bij je merk. Online aanwezigheid is meer dan een account aanmaken; het draait om het opbouwen van een positieve merkervaring.

Merk versterken
Geen reactie's

Geef een reactie