Drie manieren om de SEO van je website aan te pakken

Drie manieren om de SEO van je website aan te pakken

Als je als ondernemer je klanten en potentiële klanten online wil benaderen, dan zijn daar talloze mogelijkheden voor. Als Digital Marketing Expert weet ik daar alles van, maar de belangrijkste manier om op het internet je product of dienst te verkopen is toch wel door goed vindbaar te zijn in zoekmachines, zoals Google en Bing. Het vindbaar maken van jouw website, product of dienst op relevante zoekwoorden heet Search Engine Optimization (SEO). Veel online ondernemers zijn je voorgegaan in het beter vindbaar maken van hun website en in dit artikel vertel ik je hoe ze dat deden.

Zelf je website vindbaar maken voor je doelgroep

Door jezelf te verdiepen in SEO is het goed mogelijk om als zelfstandig ondernemer je website goed vindbaar te maken in zoekmachines. Hoewel hier best een aantal nadelen aan kleven, zal ik eerst de voordelen met je bespreken. Het belangrijkste is zoals bij iedere ondernemer: geld. Door zelf de SEO van je website te doen bespaar je namelijk op de kosten van een SEO-specialist. Daarnaast ken jij je doelgroep natuurlijk het allerbeste. Dus stel vragen in Faceboekgroepen, kijk YouTube filmpjes van SEO-guru’s en pas het geleerde toe op je website.

Daar zit gelijk ook het grote nadeel. Alles wat je zelf doet kost tijd. Tijd die je misschien helemaal niet hebt of tijd die je beter kan spenderen aan jouw eigen product, dienst of klanten. Tel daarbij op dat je door de gedeelde focus nooit een specialist zult worden in het vindbaar maken van je website en je zult zien dat uiteindelijk het zelf SEO optimaliseren van je website misschien helemaal niet zo’n goed idee is.

SEO uitbesteden

Wat je beter kunt doen is de SEO uitbesteden aan een SEO-specialist. Een persoon die dag in, dag uit bezig is met het optimaliseren van websites voor zoekmachines en klanten. De voordelen spreken voor zich: iemand die weet wat ie doet en binnen no-time resultaten voor jouw website boekt. Hoe er rekening mee dat SEO-specialisten geen tovenaars zijn en dat SEO soms best wat tijd kan kosten, maar uiteindelijk prijkt jouw website vaak op de nummer één positie op voor jou écht relevante zoekwoorden.

Nadelen van het uitbesteden van SEO zijn er echter ook. De wereld van SEO is ondoorzichtig en er worden door onbetrouwbare partijen vaak beloftes gemaakt die niet nagekomen worden. Ook zijn er geen vastgestelde tarieven, waardoor er vaak te veel betaald wordt voor een specialist met betrekkelijk weinig kennis. Er zijn zelfs grote bureaus die klanten met slechte resultaten laten zitten. Zorg dus dat je goed onderzoek doet als je de SEO van jouw website wilt uitbesteden.

Personeel in dienst nemen voor SEO

Als je jouw eigen onderneming al een beetje op de rit hebt en je kunt investeren in personeel, dan is het misschien een idee om personeel in dienst te nemen voor SEO. Iemand die voor jouw bedrijf fulltime bezig is met het vindbaar maken van jouw producten en/of diensten aan jouw specifieke doelgroep. Het grote voordeel hiervan is dat er iemand bezig is van jouw bedrijf, voor jouw bedrijf. Iemand die de bedrijfscultuur kent, de klanten kent en daar volledig mee bezig is. Je hebt directe zeggenschap over wat deze persoon doet en kan bij tijd en wijlen experimenteren met zoekwoorden en producten zonder dat dit extra inzet en daarmee geld kost voor een externe SEO-specialist.

De nadelen van een SEO-specialist in dienst van jouw organisatie is vaak geld. Personeel in dienst nemen is een aardige investering die je wel moet terug kunnen verdienen. Daarnaast is het hebben va personeel ook een risico. Personeel kan ziek worden, uitlatingen doen over jouw bedrijf aan derden en onder jouw verantwoordelijkheid schade toebrengen aan derden. Hoewel de kans natuurlijk klein is, is dit zeker iets om in je achterhoofd te houden.

Bij het kiezen van welke vorm van SEO je toe wil passen voor jou bedrijf is er geen goed of fout. Voor iedere ondernemer werkt iets anders beter. Door te proberen en door fouten te maken leer je het beste wat bij jou en jouw bedrijf past. Of je nu gaat voor de flexibiliteit van het uitbesteden van SEO of voor de steile leercurve van het zelf doen, of als je er uiteindelijk voor kiest om iemand in dienst te nemen, er is in ieder geval altijd iemand bezig met het beter vindbaar maken van jouw website en dat is het belangrijkste.

Verschillende manieren SEO
Geen reactie's

Geef een reactie