Het belang van een professionele huisstijl

Het belang van een professionele huisstijl

Vandaag leerde ik het belang van een professionele huisstijl. Tijdens een korte ontmoeting met een potentiële opdrachtgever keken we op mijn laptop naar papablogger.nl en hoe de website iets voor deze opdrachtgever zou kunnen betekenen. Toen hij het Papablogger logo zag moest hij een beetje lachen. Terwijl hij zijn kaartje uit zijn binnenzak haalde werd voor mij langzaam duidelijk waarom er gelachen werd om de branding van papablogger. Het logo van zijn bedrijf en het logo van papablogger waren namelijk nagenoeg het zelfde! Kennelijk hadden we beiden het zelfde Canva formatje gebruikt om ons logo te maken. Niet echt het toonbeeld van een professionele huisstijl dus.

Wat is een huisstijl?

Volgens Wikipedia is de huisstijl van een organisatie of bedrijf de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. Dit is natuurlijk zo veel meer dan alleen een logo. Huisstijl, vaak verward met branding, is door te voeren in briefpapier en visitekaartjes, maar ook in het soort personeel dat je aanneemt en de zakelijke identiteit die je als bedrijf aanneemt. Werk je met mooie strakke foto’s of zijn de kiekjes uit het leven gegrepen? Dat en nog veel meer is een huisstijl. Pas als je daar beslissingen in hebt genomen laat je briefpapier drukken.

Je begrijpt dat ik door dit toeval ben gaan denken over het belang van een professionele huisstijl. Met een beetje Googelen kwam ik erachter dat nog veel meer Nederlandse bedrijven mijn logo hebben! Tijd dus om aan de slag te gaan met een nieuwe professionele huisstijl. Door mijn werk als SEO en web developer heb ik gelukkig veel contact met  ontwerpers en grafisch vormgevers. Zij kunnen mij helpen bij het vaststellen van deze huisstijl en uiteindelijk mijn zakelijke identiteit. Raar eigenlijk dat je daar als papablogger over moet nadenken.

Zakelijke communicatie zonder papier

Waar ik ook over moet nadenken is wat ik allemaal nodig heb voor mijn huisstijl. Zo zal ik briefpapier nagenoeg niet gebruiken. Vanwege het milieu doe ik 95% van mijn zakelijke communicatie zonder papier. Zelfs mijn reclamefolders lees ik online! Wel ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden van papierloze visitekaartjes en manieren om mijn huisstijl te  plaatsen op mijn auto. Als ik dan ooit met pech kom te staan, maak ik in ieder geval reclame voor papablogger.nl!

Het belang van een professionele huisstijl werd mij vandaag dus weer eens goed duidelijk, maar als ik alles goed heb bekeken hoeft het niet eens zo veel geld te kosten. Natuurlijk is een gecoördineerd branding traject bij een agency strakker geregeld en kun je vervolgens met 10.000 minder op de bank wachten tot iemand je een schouderklopje geeft als compliment voor je mooie logo. Ik kies ervoor om dit binnen mijn netwerk op te lossen en zelf een hoop te doen. Binnenkort kunnen jullie in ieder geval mijn nieuwe huisstijl bewonderen.

Papablogger een Professionele huisstijl
Geen reactie's

Geef een reactie