De reclame van Gillette

De reclame van Gillette

Mag ik even een applaus voor Gillette? Het scheermessenmerk bracht 13 januari een reclame uit waarin het merk zich afvraagt of het stereotypische mannengedrag tegenwoordig nog wel door de beugel kan. Van pestende en stoeiende jongetjes wordt vaak gezegd: “boys will be boys”, maar is dit nog wel “the best a man can get”? De scheermessenfabrikant geeft in de commercial een duidelijk standpunt af. “Men need to hold other men accountable.” Het is niet langer meer zo dat mannen stoer moeten zijn, spierballen moeten showen en vrouwen moeten denigeren. Mannen moeten andere mannen hierop aanspreken. Ik sta achter deze Gillette reclame!

Klik om cookies te accepteren deze inhoud te activeren

Reclame van Gillette

Toch wordt de reclame van Gillette niet door iedereen goed ontvangen. Wereldwijd zijn er mannen die reageren en de meeste reacties zijn negatief. Ze vinden dat Gillette te graag mee wil liften op het hele #metoo gebeuren en dat ze de doelgroep verloochenen. Vooral de dikke, stoere typisch Amerikaanse John Doe gaat hard tekeer op deze reclame. The all Americain man voelt zich kennelijk aangevallen. Zij willen niet graag aangesproken worden op de manier waarom zij vrouwen denigreren of hun kinderen het verkeerde voorbeeld geven.

De reclame draait om de zin Instead of excuses, we need to make a change, because the action we take today will be seen by the men of tomorrow. Iets waar ik als vader helemaal achter sta. De Gillette reclame laat zien dat het ook anders kan. Dat je als man niet hoeft te voldoen aan het rolmodel dat al jaren het zelfde is. Niet geheel onbelangrijk is dat deze reclame laat zien dat jij als man het rolmodel kunt zijn. Dat je jouw kinderen mee kunt geven dat je ieder mens als gelijke kunt behandelen en dat er geen race is om het sterkste jongetje van de klas te zijn.

De plank volledig mis slaan

In reactie op de reclame zijn er ook een hoop blogs en bedrijven die reageren en daarmee de plank volledig mis slaan. In het artikel “Gillette snijdt zich flink in de vingers” verlaagd Thomas Aalderink zich tot de focus op het negatieve resultaat van de reclame. Het bewijst eens te meer dat een website als Manners niet kan bewegen buiten de oude en jammer genoeg reguliere denkwijzen. De website “Welingelichte Kringen” toont aan niet zo wel ingelicht te zijn door het filmpje belerend te noemen en aan te geven dat #metoo niet gaat over stoeiende jongens, maar over seksueel wangedrag.

Als je puur de oppervlakte benaderd, dan kan ik het daar best mee eens zijn. De reclame legt alleen in 31 seconden uit dat je als vader een voorbeeld bent. Dat als je het goede voorbeeld geeft, dat dat voorbeeld dan gevolgd zal worden. Daarmee geeft de reclame van Gillette dus ook aan dat als je vrouwen niet als gebruiksvoorwerpen toont, dat jouw kinderen dat ook niet zullen doen. Het wegcijferen van deze reclame als “doorslaan” of “een belerend filmpje” toont dat veel mannen nog steeds op standje holbewoner staan en dat is zonde. Wat vinden jullie van de nieuwe Gillette reclame?

Gillette reclame
1 Reactie
  • Yvette
    Geplaatst op 10:49h, 17 januari

    Toevallig dat mijn man en ik het hier gisteren ook over hadden. We hebben allebei hetzelfde standpunt als jij. Het feit dat zoveel mannen hierover vallen, vind ik zo raar! Ik vind dat Gillette een zeer positieve boodschap afgeeft en ik denk dat als je als man je hierdoor aangevallen of aangesproken voelt, dat lijkt me dat geen goed teken…

Geef een reactie