LEGO Hidden Side J.B.’s Spooklab Review

LEGO Hidden Side J.B.’s Spooklab Review

Sinds 1 augustus heeft LEGO een hele nieuwe serie in de winkel. De sets zien er anders uit dan anders en dat is met een reden. Het betreft hier namelijk de LEGO Hidden Side serie. LEGO Hidden Side is speciaal omdat je naast de normale bouwsteentjes ook een app kunt gebruiken om mee te spelen. Met deze app leer je een hele andere kant van jouw LEGO Hidden Side set kennen en kun je door middel van augmented reality opdrachten uitvoeren en spelletjes spelen. Net als met de LEGO vrouwen van NASA, leek het me leuk om deze set te reviewen.

LEGO Hidden Side J.B.’s Spooklab

Omdat ik heel benieuwd was naar deze serie ben ik samen met mijn neefje Hidde gelijk aan het bouwen gegaan. Omdat we nog niet heel erg zeker waren dat LEGO Hidden Side echt iets voor ons was hebben we gekozen voor J.B.’s Spooklab. Deze set is met een adviesprijs van net geen twintig Euro niet al te duur. Toch belooft de set aardig wat speelplezier als je de doos van deze set ziet. Als de bouw van deze zet meevalt, dan zal ik zeker ook de grotere sets gaan aanschaffen.

Daar waar Hidde vooral het speelplezier belangrijk vindt, ben ik vooral geïnteresseerd in het bouwen van J.B.’s Spooklab. Ook kan ik niet wachten tot de LEGO Hidden Side app draait op mijn telefoon en tablet. Het kostte mijn neefje van zes, Hidde weinig moeite om de app te downloaden en te installeren op een tablet. De Hidden Side app draaide veel eerder dan dat de set was gebouwd.

De bouw van LEGO Hidden Side J.B.’s Spooklab

Als je de doos hebt opengemaakt bevat deze twee genummerde zakjes LEGO en het instructieboekje voor LEGO Hidden Side J.B.’s Spooklab. Als je het zo bij elkaar ziet, dan lijkt het aantal blokjes was summier voor wat je betaald hebt, maar de blokjes in de set, de stickers en de minifigures zijn bijna allemaal speciaal voor de Hidden Side serie gemaakt en dit zorgt voor een hogere prijs per blokje.

Het bouwen zelf is verder niet heel erg ingewikkeld. Als je de instructies goed volgt, dan is de leeftijdsaanduiding vanaf 7 jaar goed beschreven. Er zitten vrij veel kleine blokjes in de set wat voor de kleinere onder ons misschien wat uitdaging kan leveren. Ook moeten er stickers worden geplakt. Voor het beste resultaat is het aan te raden dit door een volwassene te laten doen. Het bouwen blijft leuk door gebruik van kleurrijke LEGO steentjes en ook de minifiguren zijn erg kleurrijk. Voor een volwassen LEGO fan is de bouw misschien minder leuk, maar is het resultaat en het spelen met de app misschien een fijnere pay off.

Spelen met J.B.’s Spooklab

Door de Hidden Side elementen in deze set kun je op twee manieren spelen met J.B.’s Spooklab. Je kan natuurlijk net zoals met normale LEGO verhaallijnen spelen en de minifiguren in een rollenspel laten communiceren of vechten, maar je kan je LEGO nu ook tot leven laten komen met de Hidden Side app. Deze app maakt gebruik van de camera van je telefoon of tablet en door middel van augmented reality kun je opdrachten uitvoeren en verhaallijnen volgen. Mijn neefje Hidde was gelijk al helemaal fan van dit nieuwe spelelement en wilde de tablet niet meer neerleggen nadat hij doorhad hoe het spel werkt.

De teksten in de Hidden Side app zijn in goed Nederlands, dus als je kind kan lezen, dan is het spel geen probleem. Persoonlijk vond ik de opdrachten heel uitdagend en soms duurde het even voor ik doorhad wat er van me verwacht werd. De app zit verder slim in elkaar en staat garant voor uren LEGO speelplezier. Ik ben heel erg benieuwd wat de grotere sets uit de Hidden Side app gaan halen en ben dan ook zeker van plan om in de nabije toekomst een LEGO Hidden Side set te kopen, misschien wel bij één van de nieuwe Nederlandse LEGO stores.

LEGO Hidden Side J.B.'s Spooklab
LEGO Hidden Side app
LEGO Hidden Side J.B.'s Spooklab instructies