Wat kost een blog?

Wat kost een blog?

Het is een vraag die ik vaak hoor, maar waar ik maar weinig antwoorden op kan vinden; wat kost een blog? Of beter nog, wat kost het om een blog te laten schrijven? Uiteindelijk is de vraag die menig blogger zich stelt: Wat kan ik vragen voor een blog op mijn website? Waarschijnlijk komt het gebrek aan antwoorden door de diversiteit aan bloggers en doordat er groot verschil is in de tarieven die bloggers hanteren. In dit artikel probeer ik toch antwoord te geven op de vraag; Wat verdient een blogger en wat kost een blog?

Aanleiding van mijn onderzoek naar verdiensten van bloggers?

Tarieven van bloggers liggen niet vast. Er zwerven in Facebookgroepen en op internet wel wat staffels die uitleggen wat je als blogger aan een opdrachtgever kan vragen voor een blogartikel, maar deze staffels zijn in mijn ogen (en in die van sommige andere bloggers) ernstig achterhaald. Al jaren is de populairste staffel voor bloggers deze: Vanaf 1000 bezoekers 50 Euro + 10 Euro voor iedere 1000 extra bezoekers. Voor mijn blog zou je dan op dit moment 70 Euro per blog betalen. Dat komt nu nog redelijk overeen met de realiteit, maar eigenlijk is deze formule ernstig achterhaald.

De aanleiding voor mijn onderzoek naar de verdiensten van bloggers is dan ook dat ik wilde kijken of ik een nieuwe staffel of formule kon bedenken die op een realistische manier de prijs voor een blog kon berekenen. Tegenwoordig tellen namelijk nog meer zaken mee dan alleen maar de bezoekers. Het is namelijk voor opdrachtgevers relevant wat de domain authority is van de website en meestal is ook de Trust Flow een factor.

Dit maakt een eventueel nieuwe formule ingewikkelder, maar niet per sé onmogelijk. Om een nieuwe staffel te bedenken is het relevant eerst een idee te krijgen van het huidige blogger landschap. Ook is het interessant om te weten of bloggers hun artikelen schrijven als hobby of dat zij bloggen zien als hun baan.

Om data te verzamelen heb ik een aantal vragen samengesteld in Survey Monkey en ik heb deze enquête in een aantal Facebookgroepen voor bloggers geplaatst. Uiteindelijk hebben 65 respondenten de vragen beantwoord. De resultaten van de enquête vind je in dit artikel.

Wat kost een blog? Een beeld van de huidige blogwereld

Van de 65 mensen die gereageerd hebben op de enquête gaven 62 respondenten aan op dit moment een actieve blog te hebben. 1 Persoon antwoordde een blog te hebben, maar dat deze niet actief was. De overige 2 vulden in geen blog te hebben. De enquête is helaas te klein om representatief te zijn, maar biedt met 65 respondenten zeker een beeld van de huidige blogwereld.

Vooral als je kijkt naar het aantal bezoekers per blog is het een mooi overzicht met een grote diversiteit. Op onderstaande afbeelding kun je zien hoeveel bezoekers de respondenten kregen in de maand voordat zij de enquête invulden.

Blog bezoekers

Wat verdienen bloggers per maand met hun blog?

Om te kijken wat bloggers per maand verdienen was het relevant om te weten hoeveel bloggers daadwerkelijk geld verdienen met bloggen. Van de 65 mensen die reageerden gaven 54 respondenten aan geld te verdienen met hun blog. Met net iets meer dan 84% is dat best een aanzienlijk deel. Bloggen is daarmee dus echt iets wat een inkomen kan genereren. 23 respondenten hebben aangegeven meer dan 1000 Euro per maand te verdienen en daarmee dus echt een aandeel in het gezinsinkomen te hebben.

Maandelijks inkomen van bloggers

Naast geld accepteren bloggers ook vaak een barterdeal als betaling voor hun blog. Een barterdeal houdt in dat de blogger in ruil voor een artikel een dienst of product ontvangt. De waarde van de dienst of het artikel staat vaak ongeveer gelijk aan de geldelijke waarde van een blog, maar dat is geen eis. Persoonlijk heb ik ook weleens een barter gedaan voor een artikel dat veel minder waard was, maar waar ik de opdrachtgever de exposure gunde en het product echt leuk was.

Hanteren bloggers een vast tarief of verschilt dit per opdrachtgever?

De antwoorden op deze vraag verbaasden mij een beetje. 78,5% Geeft namelijk aan per opdrachtgever een ander tarief te hanteren. Uiteindelijk is dat niet zo raar, aangezien de markt voor bloggers erg onoverzichtelijk is. Ook is bloggen niet echt een vragersmarkt. Tarieven worden vaak vastgesteld in overleg met de opdrachtgever. De opdrachtgever bepaalt vaak het uiteindelijke tarief. Dit is veelal het geval bij blogs onder de 100.000 bezoekers per maand. Daarboven is het voor bloggers mogelijk om eisen te stellen als het op tarief aankomt.

Bloggers komen vaak aan opdrachten via bloggersplatformen als Hulc en LinkPizza. Tarieven zijn daar redelijk onderhandelbaar. Het is dan ook logisch dat de tarieven per opdrachtgever verschillen. Daar waar de ene opdrachtgever akkoord gaat met een blog voor 100 Euro, daar zal de volgende aangeven liever niet meer dan 80 Euro te betalen. Op deze manier is het helaas onmogelijk om aan te geven wat een blog zou moeten kosten. Helaas is een staffel of formule dan ook moeilijk op te zetten.

Wat kost een blog?

Zoals ik al zei is het bij de kleinere blogs wat een gek ervoor geeft. Wat betaal je voor een blog is dus eigenlijk een hele moeilijk vraag. Als we uitgaan van vier variabelen:

  • een startbedrag,
  • het aantal bezoekers,
  • de domain authority
  • de Trust Flow.

Dan hoef je enkel nog een waarde te geven aan deze variabelen. Aangezien de 50 Euro die we eerder als startbedrag hadden al wat gedateerd is, en het aantal bezoekers voor veel opdrachtgevers van ondergeschikt belang is aan de domain authority, zal de formule een klein beetje op de schop moeten.

Wat kost een blog? Als we als startbedrag 55 Euro nemen en DA pas relevant is vanaf 15 is de formule 55 Euro + 5 Euro per punt DA vanaf 15 + 2 Euro per 1000 extra bezoekers misschien relevanter. Met deze staffel kun je op een reële manier berekenen wat een blog moet kosten of moet opleveren.

Persoonlijk ben ik van mening dat domain authority niet zo’n grote rol zou moeten spelen. Zoekmachines zien dit cijfer al lang niet meer als relevant. Ook heeft de bedenker afgelopen maart al een duit in het zakje gedaan door de domain authority te devalueren. Helaas is het wel iets waar de markt naar vraagt en is bovenstaande formule op dit moment dé manier om te berekenen wat een blog kost.

Wat kost een blog?
1 Reactie
  • Mirjam Hart
    Geplaatst op 10:03h, 07 november

    Goed om hier eens in te duiken. Ik merk vooral dat veel bloggers zich totaal niet op waarde schatten en dat is jammer.
    Wat ik nog wel
    Mis in het plaatje is social media.
    Ik vraag een redelijk hoog bedrag voor samenwerkingen, maar dat is omdat ik bij promotie van een artikel ook mijn socials actief inzet (+nieuwsbrief). Omdat ik daar ook een behoorlijk bereik heb, liggen mijn tarieven hoger.

Geef een reactie