Bloggen is een baan

Bloggen is een baan

Ik moet jullie iets bekennen. Iets wat ik lang niet heb durven uitspreken. Waar ik af en toe best wel moeite mee heb om er voor uit te komen. Om niet langer om de hete brei heen te draaien beken ik het gewoon aan jullie: Bloggen is een baan! Ik ben een blogger en ik ben veel tijd kwijt met het onderhouden van deze website. Ook alles wat er aan vast zit, zoals bijvoorbeeld Instagram en Facebook kost best een hoop tijd.

Daarnaast moet de website goed zichtbaar zijn voor alle lezers en ben ik per week uren bezig met het reageren op artikelen en het binnenhalen van opdrachten. Het voelt voor mij dan ook een klein beetje als een belediging als er mensen of bedrijven zijn die het hebben over mijn “papablogje”. Ook zijn er die “bloggen is toch een hobby?” hun mond uit krijgen… Nee dames en heren, naast dat ik het geweldig vind om tips met jullie te delen en te schrijven over de ontwikkelingen van Morris, is deze blog gewoon een manier om inkomsten te vergaren.

Bloggen is een baan

Omdat mijn schoorsteen helaas niet vanzelf brandt en papa ook gewoon flesjes voor Morris moet verdienen stond er nog wel een s een betaalde link op deze website. Bloggen is een baan namelijk. Ook heb ik nog weleens in ruil voor een leuk artikel een blog geschreven. Ik ben hier richting mijn lezers altijd eerlijk over geweest en zal dit ook altijd blijven. Onder het artikel vermeld ik netjes dat het een betaalde blog is geweest of dat ik er iets voor in ruil heb ontvangen. Aangezien jullie deze artikelen ook gewoon lezen, neem ik aan dat dat bij jou geen probleem is. Wat wel een probleem is, is de instelling van sommige bedrijven en opdrachtgevers.

Er gaat geen week voorbij waarin ik geen e-mail krijg met het verzoek een bepaald product te noemen in mijn blog of een link naar een website op te nemen in een oud artikel. 90% Van deze bedrijven vragen mij dit gratis te doen en als ik hen vraag naar een eventuele vergoeding, dan reageert men vaak beledigd. “voor zo’n linkje hoef je toch niet te werken?” of “Een alinea over mijn product toevoegen aan een oud artikel is toch geen moeite?”

Ik kan je vertellen dat ik de meeste artikelen op deze website niet in opdracht schrijf en daar dan ook niks voor betaald krijg. Als ik een link of alinea toevoeg, dan is dit werk dus al gedaan! Kennelijk heeft dit voor het bedrijf wat naar de link of alinea vraagt een bepaalde waarde, anders waren ze wel naar een ander toegegaan. Toch is men vaak niet bereid voor deze dienst te betalen.

Schrijven in ruil voor een leuk product

Het wordt wat mij betreft tijd dat dit stopt! Er zijn veel bloggers die in het begin van hun carrière het plaatsen van zo’n link als een soort eer zien. Die schrijven in ruil voor een leuk product als een kers op de taart zien en daarom akkoord gaan met een flutproduct wat de opdrachtgever tegen inkoopprijs feitelijk niks kost! Deze bloggers zijn zich vaak niet bewust dat het de opdrachtgever niet te doen is om het verhaal waar de blogger meer dan 2 uur aan kwijt is, maar enkel om het linkje, om zo de positie in Google veilig te stellen. Op zich niks mis mee, maar laten we eerlijk zijn tegenover elkaar. Bloggers en publicisten aan de ene kant en Mediabedrijven en opdrachtgevers aan de andere kant. Laten we gewoon zeggen waar het op staat en laten we daar netjes een prijs aan hangen.

Ik weet dat ik me met dit artikel niet populair maak bij mediabedrijven, marketingafdelingen en reclamemakelaars, maar het werd toch een keer tijd dat iemand hier iets over schreef. Ik ben duidelijk over hoeveel tijd ik kwijt ben met het schrijven van een bepaald artikel. Aan mijn tijd zit een prijs verbonden en die prijs moet worden afgetikt. Dit kan in geld zijn, of bij hoge uitzondering met een product waaraan te zien is dat ook daar voor de opdrachtgever moeite in is gestopt. Deze papablog is niet langer een hobbyprojectje en zo zouden andere bloggers hun website ook niet moeten zien. Je werkt hard om je website mooi, netjes en concurrerend te houden. Laat je dan niet als een soort kelderbewoner van de reclamewereld behandelen door kruimels te accepteren.

Het is dan ook belangrijk dat je niet meer bescheiden of onzeker bent over je blog

Maak een nette mediakit. Geef hierin duidelijk aan wat je kan, wat je kost en onder welke voorwaarde je je diensten levert en dan zullen steeds minder opdrachtgevers verbaasd zijn als je 60 tot 350 Euro vraagt voor het schrijven van een artikel. Neem van mij aan, er zijn copywriters die meer verdienen met het schrijven van een enkele zin! Het is dan ook belangrijk dat je niet meer bescheiden of onzeker bent over je blog. Als het goed is hou je bezoekersaantallen bij en deze mensen vinden het allemaal de moeite waard om jouw teksten te lezen.  Wees trots op de content die je online knalt en draag uit dat je blogger bent in plaats van iemand met een “blogje”.

Als je het leuk vind om artikelen van opdrachtgevers te ontvangen, dan snap ik dat je het misschien niet helemaal eens bent met dit artikel. Dit artikel is dan ook niet aan jou gericht. Blijf gewoon doen wat je doet. Vervuil het web lekker met 90% reclame content waar je niets aan hebt verdiend en blijf zonder zelfrespect niets betekenende reviews over lippenstift plaatsen. It’s all good. Ik bezoek jullie websites ook, maar vooral om te kijken hoe het niet moet. Liegen over producten, goede reviews schrijven voor een gevoel van acceptatie, maar in de tussentijd wel zo goedkoop mogelijk je website bouwen en klagen dat hij niet snel genoeg. Bah!

Wij weten dus echt wel wat de potentiële klant wil en daar hangt een prijskaartje aan

Tot zo ver mijn frustratie. Binnenkort verandert de naam van deze website naar papablogger.nl. Dat is namelijk wat ik ben, een papablogger! Een geuzennaam tegen wil en dank. Een naam die ik net als andere (papa)bloggers met trots draag en wat mij betreft binnenkort gelijk staat met termen als content-specialist, copywriter en publicist, want dat is wat wij werkelijk zijn. Wij staan als bloggers het dichtst bij de potentiële eindgebruikers van producten. Wij weten dus echt wel wat de potentiële klant wil en daar hangt een prijskaartje aan.

Bloggen is een baan
15 Reactie's
  • Marieke
    Geplaatst op 16:06h, 29 juli

    Eens! Had het niet beter kunnen zeggen 🙂

  • Dylan gaat naar buiten
    Geplaatst op 16:23h, 29 juli

    Groot gelijk, geen woord teveel gezegd!

  • Kimberly
    Geplaatst op 16:42h, 29 juli

    Eens met je hoor, ik ontvang producten of word betaald voor bepaalde artikelen. Ik zet het er steeds netjes bij. Maar ook als ik eens product niet ok vind geef ik dit eerst aan bij m’n opdrachtgever, dan kunnen we samen kijken naar een mogelijkheid om het op te lossen. Naast een mediakit is een tarievenkaart handig, in pdf uiteraard.

  • Aneta
    Geplaatst op 16:42h, 29 juli

    Je hebt helemaal gelijk! Bedrijven denken alleen maar 1 ding: linkjes verspreiden zodat zij meer naamsbekendheid krijgen. Veel bedrijven durven ook nog eens de voorwaarden te stellen dat ze beslist niet willen dat de beste blogger in het artikel vermelden dat het om een samenwerking gaat. Bizar eigenlijk. Super artikel dit!

  • Marguerita
    Geplaatst op 17:02h, 29 juli

    Mooi geschreven. En ik vind reviews erg leuk om te schrijven ook al is bloggen mijn baan, maar idd niet over een lippenstiftje wat ik niet gebruik haha.

  • Mirjam Hart
    Geplaatst op 18:44h, 29 juli

    Hear hear!
    Zeer frustrerend hoe vaak ik wel niet te horen krijg dat bedrijven niet met mij willen samenwerken omdat er voldoende “bloggers” zijn die gratis reclame maken.
    Ik schreef er vorig jaar daarom ook al een blogpost over. Maar nog hebben veel bedrijven het niet begrepen. En sommige bloggers ook niet helaas!
    Mocht je het leuk vinden om te lezen, dit is de link naar mijn artikel hierover: https://eengoedverhaal.nu/blog/een-blogger-met-een-prijslijst-belachelijk/

  • Gianna
    Geplaatst op 19:50h, 29 juli

    Top geschreven. Ik ben zelf maar beginnend blogger. Bloggen kost inderdaad veel tijd. Veel mensen vergissen zich daarin. Vragen om iets gatis te schrijven en een linkje toevoegen vind ik niet reëel. Maar is het niet zo dat als je nog weinig volgers hebt toch ergens zou moeten beginnen ?

  • Felice Veenman
    Geplaatst op 20:29h, 29 juli

    mij uit het hart gegrepen ! Mijn standaard antwoor als mij een product wordt aangeboden in ruil voor een artikel. “Zodra de bank een xxx accpeteert als wettig betaalmiddel, doe ik het ook..”

  • Elisabeth
    Geplaatst op 00:38h, 30 juli

    Ik ben ook voor eerlijkheid! Top geschreven! Jammer dan veel mensen je harde werk beledigen door denigrerend een hobby blogje te noemen. Vind het zelf ook fijn om te lezen over eerlijke meningen.

  • MamaMinke
    Geplaatst op 08:32h, 30 juli

    Voor een deel met je eens. Maar je moet wel ergens beginnen. En bij een product wat ik heel leuk vind of erg nieuwsgierig naar ben plaats ik ook zonder extra vergoeding erbij. Ik ben geen grote blogger en zal toch ergens moeten beginnen. Zo zijn er meer denk ik.

  • Helga Post
    Geplaatst op 09:03h, 30 juli

    Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Top!

  • Trudy Wehrmeijer
    Geplaatst op 09:11h, 30 juli

    Je hebt gelijk. Zelf zit ik helemaal aan de andere kant van het spectrum. Ik ben bewust hobbyblogger en wil dat ook zo blijven. Op mijn og wil ik geen reclame. Ik wijs dus alle ( nou ja, zoveel zijn het er nu ook weer niet) verzoeken om vermelding of mogelijke samenwerking af. Niet betaald en niet gratis. Zo hoop ik in ieder geval de markt voor anderen niet te verknoeien.

  • Mama van Dijk
    Geplaatst op 12:11h, 30 juli

    dankudanku! Lekker artikel! Mag ook wel eens gezegd worden inderdaad.

  • Martin van parera
    Geplaatst op 15:35h, 31 juli

    Verhelderend Rob. Ik ben alleen lezer en stond er niet zo bij stil wat jullie er aan tijd in moeten steken. Lees blogs vanaf nu met andere ogen en gedachten.

  • Kimberley
    Geplaatst op 23:22h, 07 augustus

    Totaal mee eens.

Geef een reactie