5 redenen waarom online branding zo belangrijk is

5 redenen waarom online branding zo belangrijk is

Papablogger is inmiddels twee jaar oud. Er is in twee jaar tijd een hoop gebeurd. Mijn hobbyblog is in die tijd gegroeid naar een bedrijf waar ik mij zelfs voor in moest schrijven bij de Kamer van Koophandel! Steeds vaker besef ik mij dat Papablogger een merk aan het worden is. Doordat ik op events herkend wordt en doordat merken aan alle kanten aan mij trekken wordt branding belangrijk. Branding lijkt een ongrijpbaar marketing begrip, maar is heel belangrijk als je werkt aan de marketing van jouw bedrijf.

Wat is branding?

Branding is niet simpelweg het ontwerpen van een logo en het kiezen van een huisstijl. Het reikt veel verder dan dat. Branding is het ontwikkelen van een identiteit voor je merk. Ook is branding is het communiceren van deze identiteit naar jouw potentiële afnemers. Zelfs het ontwikkelen van hoé je communiceert naar jouw potentiële afnemers is branding. Wat is branding? Branding is het totaalplaatje van het ontwikkelen en tot uiting brengen van jouw merkidentiteit. Van de waarden waar jouw merk voor staat tot de dikte van het papier waarmee je facturen verstuurt. Alles is onderdeel van hoe jouw klanten en prospects jouw merk identificeren. Bedrijven als BlueDragon.nl zorgen ervoor dat jouw merk een identiteit krijgen en dat jouw doelgroep zich met jou kan identificeren.

Waarom is branding belangrijk?

Als jouw doelgroep weet wie je bent en wat je doet dan wordt het voor deze doelgroep makkelijker om voor jouw merk te kiezen. Daarom is branding belangrijk en onmisbaar voor ieder bedrijf. In mijn ogen zijn er vijf dingen die branding écht belangrijk maken. Kort gezegd gaat het om:

  • Identiteit
  • Merk perceptie
  • Communicatie
  • Omgaan met successen en tegenslag
  • Het uitdragen van waarden

Waarom is het creëren van een identiteit voor je merk belangrijk?

De doelgroep van jouw merk wil graag weten met wie ze in zee gaan. Ze willen zich kunnen spiegelen aan de identiteit die jouw merk uitdraagt. Er worden online hele discussies gevoerd over waarom mensen Apple producten kopen in plaats van Android gebaseerde elektronica. Ook de identificatie met Coca Cola of juist met Pepsi kan een hoop zeggen over de identiteit van een persoon.

Voor het creëren van een merkidentiteit binnen de branding van je bedrijf kun je het beste een Online branding specialist inschakelen. Vooral online is branding belangrijk. Op het internet worden tegenwoordig namelijk merken gemaakt en gebroken. Als de identiteit van jouw merk niet sympathiek of spiegelbaar is, dan is de kans groot dat jouw doelgroep niets met jouw merk te maken wil hebben. Vaak uiten mensen zich eerst negatief over hun ervaring met jouw merk op het internet.

Het belang van merkperceptie

De volgende stap is merkperceptie. Snapt jouw doelgroep de identiteit die jij uitdraagt? Begrijpen ze de taal die je gebruikt en de manieren waarop jij kiest om de doelgroep aan te spreken? Hoe kom jij binnen bij mensen die jouw product of dienst mogelijk af gaan nemen? Allemaal vragen die belangrijk zijn bij het vaststellen van merkperceptie. Als jouw beoogde doelgroep “jonge vaders” is, maar je merk komt vooral terecht bij jonge moeders die net zijn bevallen van hun eerste kind, dan is er iets mis met de merkperceptie bij de jonge vaders. Kies je er in dat geval voor om hier iets aan te doen of verander je de beoogde doelgroep? Ook dat is branding.

Communicatie is herhaling

Bijna alles dat verband houdt met branding gaat om communicatie. Van je logo tot de toon die je gebruikt en de woorden die je kiest om je merk aan te prijzen bij jouw doelgroep. Ook de frequentie van jouw communicatie is in branding belangrijk. Wil je jouw doelgroep overladen met uitingen van jouw bedrijf dan wordt dat vaak gezien als spammerig. Toch staat éénmaal communiceren gelijk aan niet communiceren. Communiceren is herhaling. Door te testen in hoeverre jouw doelgroep behoefte heeft aan jouw bedrijfsuitingen kun je uiteindelijk een goed marketingplan maken waarin opgenomen is wat je communiceert, wanneer je dat doet en met welke taal en toon.

Omgaan met succes en tegenslag

Een “echt” merk deelt successen en tegenslag met de wereld. Hoe je dit doet is ook zeker onderdeel van de branding van je bedrijf. Jouw doelgroep wil successen meet jou meevieren en waardeert het als je tegenslag met ze deelt. Op deze factoren wordt je bij online branding vaak afgerekend. Deel je niet dat de verkopen het afgelopen kwartaal gedaald zijn en hou je de schijn hoog, dan zul je als merk als onbetrouwbaar worden bestempeld. Verkoop je dus alleen goed nieuws op je socials en website, dan ben je al snel ongeloofwaardig.

Het delen van normen en waarden

Het is dus belangrijk in branding dat je jouw normen en waarden deelt met jouw doelgroep. Je zal een heel andere doelgroep aanspreken als je uitdraagt dat je meelevend, sociaal en duurzaam bent, dan als je in je communicatie de snelle jongens die over lijken gaan uitdraagt. Door je waarden te delen met je doelgroep creëer je begrip en krijgt de doelgroep het gevoel dat ze deze normen en waarden met jou kunnen delen Als het goed is gaat de communicatie met de doelgroep bij gedeelde normen en waarden bijna vanzelf.

Branding belangrijk
Geen reactie's

Geef een reactie