Reclame maken voor je eigen bedrijf

Reclame maken voor je eigen bedrijf

Als je een eigen bedrijf hebt dan moet je verschillende dingen doen om klanten te laten weten dat je bestaat. Zonder klanten is een eigen bedrijf immers een hobby. Aan hobby’s geen gebrek in mijn geval, dus zal ik mijn bedrijf aan de man moeten brengen om op die manier geld in het laatje te brengen. Zoals jullie misschien weten heb ik twee bedrijven. Aan de ene kant Papablogger en aan de andere kant heb ik een SEO bedrijf dat Zen SEO heet. Door tijdsgebrek heb ik vrij weinig kunnen doen aan de marketing van Zen SEO, maar daar gaat komende tijd verandering in komen. Hoe moet je reclame maken voor je eigen bedrijf? Dat lees je hier.

Geef je bedrijf identiteit

Zonder identiteit gaat een bedrijf nooit ver komen. Je zal keuzes moeten maken die passen bij jou, maar ook bij je ideale klant. Communiceer je naar buiten toe met een logo of juist met je eigen gezicht? Neem je een website of pak je het klassieker aan? Wat is de toon die je gebruikt naar klanten toe en hoe ga je deze klanten te woord staan? Reclame maken voor je eigen bedrijf is een noodzakelijk kwaad, maar dit kun je allemaal bepalen door eerst je ideale klant te beschrijven en deze vervolgens in al je uitingen aan te spreken. Zo ontstaat vanzelf de identiteit van jouw bedrijf en net als bij mensen zal de identiteit ook veranderen naar verloop van tijd.

Voor Zen SEO is het moeilijk om een ideale klant te beschrijven, maar toch ben ik ermee aan de slag gegaan. Mijn ideale klant heet Menno en hij heeft al vijf jaar een eigen bedrijf zonder personeel. Hij heeft het druk, want veel mensen weten hem te vinden, maar echt groeien lukt hem niet. Hij loopt tegen barrières aan en heeft daarom nu een business coach. Deze coach heeft mij aan hem aangeraden. Samen gaan wij ervoor zorgen dat zijn website beter vindbaar is in zoekmachines.

Maak reclame voor je eigen bedrijf op plekken waar je klanten zijn

Een opvallende gevelreclame is een fijne manier om potentiële klanten te laten weten waar jij gevestigd bent en om uit te leggen wat jouw bedrijf doet. Als je echter vanuit huis werkt of op een plek waar nooit iemand langsrijdt, dan heeft dit geen enkel nut. Denk maar eens na waar jouw ideale klant of klanten in het algemeen vaak komen. Op die plekken zou jij jouw product of dienst aan moeten prijzen. Je kan dit op veel manieren benaderen, zowel fysiek als digitaal. Als jouw klanten niet op Facebook zitten, maar jij merkt dat jouw doelgroep vol op LinkedIn of misschien wel TikTok zit, dan zul je snel moeten schakelen. Elke Euro die je dan nog besteedt aan Facebook is een Euro die je net zo goed weg had kunnen gooien.

In de fysieke vorm is het handig om te kijken of je ideale klant vaak op bepaalde plekken komt. Is dit het geval, dan kun je manieren zoeken om op die plek reclame te maken. Verkoop je bijvoorbeeld waterflessen, dan zou het een idee kunnen zijn om reclame te maken in sportscholen. Verkoop je frituursnacks dan is de sportschool misschien niet zo’n best idee.

Netwerken is ook reclame

Als mensen weten wat jij doet, dan is de kans grot dat ze dat onthouden. Afhankelijk van de gelegenheid probeer ik op netwerk events of blogger bijeenkomsten altijd aan te geven wat ik doe en hoe ik dat doe. Op die manier hebben al verschillende bloggers mij gevonden voor SEO, maar ook zijn er opdrachtgevers die door mij een blog hebben laten schrijven nadat ik ze op een netwerk event ben tegengekomen. Mijn advies is om iedere plek waar jouw potentiële klant is te zien als een netwerk event. Gedraag je daar dan ook correct en benader mensen open en met interesse. Grote kans dat er een nieuwe afnemer of verkoop in zit.

Hou op met kopjes koffie drinken

Hoewel netwerken ook reclame is krijg ik inmiddels ernstige hoofdpijn van ZZP-ers die kopjes koffie met mij willen drinken. Ik drink tussen de acht en tien bakken koffie per dag uit mijn thermosbeker en je bent welkom om erbij te zitten. Toch heb ik liever dat je eerlijk bent tegen me en dat je óf gratis advies van me wil, óf je wil mij iets verkopen. Dat gratis advies kun je als je eerlijk en oprecht bent ook zo van me krijgen en als je mij iets wil verkopen, dan kom ik vanzelf wel bij je. Kopjes koffie met ZZP-ers is de grootst mogelijke tijdsverspilling en ik heb nog niemand ontmoet die iets aan zo’n kopje koffie heeft gehad. Stop daarmee.

Reclame op je auto

Waar je echter niet mee moet stoppen is het maken van reclame op bijvoorbeeld je auto. Als je de hele dag door veel kilometers maakt dan kan reclame op de auto echt geld voor je verdienen. De teksten op het voertuig moeten echter wel goed leesbaar zijn bij hoge snelheid. Geen lange teksten dus en de tekstkleur moet in contrast zijn met de kleur lak van de auto, maar op die manier kunnen mensen zowel rijdend als stilstaand lezen wie jij bent, wat jij doet en waar ze je kunnen vinden. Dat laatste mag overigens best wat groter op de auto als je echt reclame wil maken voor je eigen bedrijf.

Reclame voor je eigen bedrijf
Geen reactie's

Geef een reactie