Retouren verkleinen: 4 tips

Retouren verkleinen: 4 tips

Online ondernemers krijgen er vaak mee te maken: retouren. Voor je eigen omzet en winst en voor het milieu is het belangrijk dat er zo min mogelijk terug wordt gestuurd. Er wordt zo gigantisch veel CO2-uitstoot bespaard en ook moet jij kosten maken op het moment dat iets retour komt. Wij hebben 4 gouden tips om het aantal retouren te verkleinen.

1.     Duidelijke productbeschrijving

Zorg dat jouw klant zo goed mogelijk weet wat hij bestelt. Hierdoor worden er minder producten teruggestuurd, wat minder kosten en minder CO2-uitstoot als gevolg heeft. Kijk eens kritisch naar jouw productbeschrijvingen. Staat alle benodigde informatie duidelijk vermeldt? Hoe groot is het product, hoe is de pasvorm (in het geval van kleding) en welke maat draagt het model op de foto? Wijkt de werkelijke kleur wat af van de foto? En gebruik je al reviews bij de producten op je website? Na het lezen van beoordelingen weten klanten beter wat ze van een product kunnen verwachten. Dit helpt je ook bij het verhogen van het aantal verkopen.

2.     Eigen content maken

Gebruik niet alleen de standaard productfoto’s en omschrijvingen die je hebt gekregen van de leverancier, maar maak je eigen content. Hierdoor komt het product beter in beeld en ook heeft dit positieve gevolgen voor de vindbaarheid van je website. Laat bijvoorbeeld een medewerker de producten vasthouden of zet er iets naast waardoor de schaal goed zichtbaar is.

3.     Verpakking op maat

Je wilt natuurlijk dat jouw producten in goede staat aankomen bij de klant. Een doos op maat beschermt de inhoud beter, is goedkoper om te verzenden omdat je niet onnodig veel verpakkingsmateriaal nodig hebt en de doos niet meer ruimte in neemt dan noodzakelijk is én is hierdoor een stuk beter voor het milieu. Op je klanten komt het ook goed over als het product degelijk maar bescheiden verpakt is. Laat de dozen bedrukken met je logo of een leuke quote, zodat de bestelling echt aanvoelt als een cadeautje.

4.     Langere retourtermijn

Als ondernemer wil jij dat een product niet te lang bij de klant in huis blijft liggen voordat deze wordt teruggestuurd. Toch kan een langere retourtermijn, van 30 of zelfs 60 dagen, leiden tot minder retouren. Van uitstel komt namelijk afstel en klanten stellen het retourneren langer uit als ze langer de tijd hebben. Ook kan dit potentiële klanten overhalen om bij jou een bestelling te plaatsen.

Bewustzijn creëren

Consumenten weten niet hoeveel CO2 er wordt uitgestoten door hun online shopgedrag. Door te laten zien welke weg het pakketje aflegt en wat bijvoorbeeld de positieve invloed is van laten bezorgen op een afhaalpunt, maak je klanten bewust van hun gedrag zonder belerend over te komen. Meer bewustzijn levert een win-win situatie op.

Retouren verkleinen
Geen reactie's

Geef een reactie