Overeenkomsten tussen webdesign en het dagelijkse leven

Overeenkomsten tussen webdesign en het dagelijkse leven

Bij het maken van een goed webdesign worden er allerlei trucjes gebruikt om bezoekers van de website te overtuigen om een dienst af te nemen of een product te kopen. In het dagelijks leven is het niet anders, maar werkt het ook twee kanten op. Zo word je in de winkel natuurlijk verleidt om allerlei lekkers te kopen maar zelf ga je misschien ook wel aan de slag met verleiden wanneer je op een feestje of in de kroeg bent. In dit artikel geef ik verschillende voorbeelden van overeenkomsten tussen het dagelijkse leven en de trucjes die een webdesign bureau als SAM Design gebruikt bij het ontwerpen van een nieuwe website of webshop.

Het gebruik van trigger woorden

Zowel online als offline worden diverse trigger woorden gebruikt waar mensen op aanslaan. Denk hierbij aan ‘gratis’ of als het gaat om bijvoorbeeld een offerte aanvragen ‘vrijblijvend’. Offline worden dit soort woorden vaak gebruikt bij aanbiedingen zoals 1+1 gratis of ‘gratis handdoek bij de aankoop van vier flessen zonnebrand’. Vaak staan dit soort trigger woorden ook nog eens op een opvallender vlak, net zoals een call-to-action button op websites. Denk bijvoorbeeld aan het Kruidvat waarbij dit soort aanbiedingen in een rood of geel rondje worden gezet om extra op te vallen tegen de achtergrond. Dit heeft allemaal met design te maken.

Unieke eigenschappen benadrukken

In het design van websites worden vaak de USP’s (Unique Selling Points) van bedrijven op een duidelijke manier weergegeven om te laten zien wat hen onderscheid van de rest. Maar dit gebeurt niet alleen in het zakelijke aspect van het leven. Ook in het dagelijks leven laten mensen steeds meer zien wat hen onderscheid van een ander. Nog concreter: als in met een leuke dame/man/persoon in gesprek ben, wil je dat hij/zij/het voor jou kiest. Je zult daarom misschien wel jouw sterke kanten extra benadrukken. En natuurlijk doe je dit ook wanneer je solliciteert voor een baan, je wilt natuurlijk dat ze jou kiezen als ideale kandidaat dus laat je graag weten wat jou ‘beter’ of anders maakt dan de mogelijk andere kandidaten. In dit soort gesprekken heb je het natuurlijk liever over jouw sterke kanten en unieke eigenschappen en zo min mogelijk over je mindere eigenschappen.

Sprekende beelden

Als het gaat over sprekende beelden heb ik het niet over video’s maar over foto’s en afbeeldingen die meer zeggen dan 1000 woorden of over foto’s die meer moeten laten zien van het product of wat men kan verwachten. Al is dit niet altijd garantie dat het uiteindelijke product wat je krijgt. Een goed voorbeeld hiervan zijn de foto’s van fastfood restaurants. Ik heb nog nooit een Bigmac van McDonald’s gehad die er in het echt net zo goed uitziet als op de foto’s. Maar ook online worden door bedrijven foto’s gebruikt van de werkvloer en personeel om te laten zien wat voor leuk bedrijf het wel niet is. Dit soort foto’s vind je wel voornamelijk bij bedrijven die diensten aanbieden en niet per se producten. De bedrijven die dat soort foto’s gebruiken willen hierdoor een impressie bieden aan de mogelijke klant hoe het er in het bedrijf aan toe gaat en hoe de werknemers zijn.

Nog veel meer overeenkomsten

Natuurlijk zou ik zo nog 10 andere overeenkomsten tussen webdesign en het dagelijks leven kunnen opnoemen maar dan wordt dit artikel wel erg lang. Ken jij nog meer opvallende overeenkomsten of factoren die vaak terugkomen in het dagelijks leven maar ook worden gebruikt op websites om mensen over te halen? Laat het dan weten. Ik ben benieuwd naar wat mijn lezers zijn tegengekomen of weten.

Webdesign is als het leven
Geen reactie's

Geef een reactie