Met online marketing naar meer omzet en klanten

Met online marketing naar meer omzet en klanten

Online marketing is voor veel ondernemers nog een modern en abstract begrip. Maar er zijn veel interessante mogelijkheden om zelf meer omzet en klanten te bereiken. In dit artikel beschrijven we een aantal online marketing strategieën om zelf, dus zonder internet marketing bureau aan de slag te gaan.

Handige DIY online marketing strategieën

Online marketing is een soort containerbegrip dat diverse disciplines omvat. Als online marketeer ben je dan ook veel meer een generalist dan een specialist. Maar zelfs binnen een gespecialiseerde discipline als zoekmachine optimalisatie (SEO) gaat de specialisatie nog verder omdat dat vakgebied vaak weer wordt opgesplitst in content productie, technische optimalisatie en linkbuilding. Er zijn zelfs gespecialiseerde linkbuilding bureau’s!

Maar genoeg over de definitie en specialisatie van online marketing; elke strategieën zijn er en wat kun je er mee bereiken.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie gaat over het beter vindbaar worden op de gewenste zoekwoorden, maar dan wel in de organische (gratis) zoekresultaten.

Een aantal eenvoudige tips om dat zelf te bereiken zijn;

  • Schrijf regelmatig nieuwe content die je doelgroep graag leest
  • Verbeter de techniek van je website, zoals bijvoorbeeld de laadtijden en het gebruik op mobiele apparaten
  • Gebruik zoekwoorden en veelgestelde vragen in de titels van je pagina’s.

Zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverteren wordt meestal gezien als Google Ads. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden zoals Bing (een andere zoekmachine) Of Youtube, de een na grootste zoekmachine. Maar voor het gemak beperken we ons even tot Google Ads.

Bij Google kun je een Advertentieaccount inrichten, met advertentiegroepen en verschillende advertenties om in no time bovenaan de eerste pagina van Google te verschijnen met jouw advertentie.

Met de tijd kun je gaan kijken welke advertenties het meeste bezoekers en klanten of transacties opleveren en deze verder gaan optimaliseren.

Google Ads is echter niet duurzaam; als je er mee stopt ben je qua bezoekers en extra omzet weer terug bij af.

Conversie optimalisatie

conversie optimalisatie gaat in tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie en Google Ads niet over meer bezoekers. Conversie optimalisatie gaat er om dat je meer bezoekers de gewenste actie gaat laten ondernemen. De meest voor de hand liggende is natuurlijk; meer verkopen. Maar andere conversie doelen kunnen ook zijn; meer offerte aanvragen, meer nieuwsbrief aanmeldingen of dat bezoekers minimaal 3 verschillende pagina’s bekijken op je site.

Content management

Content management valt een beetje onder SEO maar draagt ook bij aan je conversie. Hoe zit dat? Nou door goede interessante content te produceren laat je aan Google zien dat je een belangrijk en interessant zoekresultaat bent.

Tegelijkertijd biedt je die informatie in eerste instantie aan je klant aan en die zal dus sneller jouw als een interessante partij of autoriteit op dat gebied gaan zien, en wellicht iets bij jou gaan kopen.

Social Media management

Tot slot de grote bekende methode om meer klanten en omzet te realiseren; Social media. Door je zelf/ je merk veel te laten zien op social media, met posts of gesponsorde berichten, kun je je doelgroep goed bereiken. Zeker door de geavanceerde manieren om recht in je doelgroep je exposure op te zoeken. Zo kun je bijvoorbeeld goed filteren op leeftijd, regio, interesses en nog veel meer.

Hopelijk heb je met dit artikel iets meer inzicht en interesse gekregen om zelf een de slag te gaan met online marketing.

online marketing
Geen reactie's

Geef een reactie