Maak jouw website beter vindbaar in Google

Maak jouw website beter vindbaar in Google

Al eerder schreef ik een artikel over hoe het komt dat mijn blog steeds hoger in Google komt. Daarin heb ik al wat tips gedeeld over wat jij ook kunt toepassen op jouw blog, website of webshop. Maar nu is het tijd om wat dieper de materie in te gaan zodat je jouw website nog beter vindbaar maakt in Google. Je kunt dankzij dit artikel zelf aan de slag gaan met de zoekmachine optimalisatie of als het allemaal te veel van het goede is, kun je het ook uitbesteden aan experts zoals Online SEO Specialist.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Voordat ik uitleg over hoe je jouw website beter vindbaar in Google kunt maken, ga ik eerst wat dieper in op wat search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie, is. Bij zoekmachine optimalisatie ga je met jouw website aan de slag om deze zo goed mogelijk vindbaar te maken in Google. Dit doe je door verschillende onderdelen aan te pakken. De belangrijkste factoren voor SEO zijn content, techniek en linkbuilding/autoriteit. Hoe je deze onderdelen het beste in kan vullen lees je hieronder.

Content optimaliseren

In mijn artikel over hoe het komt dat mijn blog hoger in Google komt, gaf ik al aan dat dit komt omdat ik mijn blogs met passie schrijf maar dat er ook flink wat onderzoek van tevoren wordt gedaan naar onder andere zoekwoorden, de concurrentie en te gebruiken afbeeldingen. Ook voor jouw website of webshop is het belangrijk om te weten met welke zoekwoorden jij hoog in Google komt te staan. Er zijn verschillende tools, zowel gratis als betaald, om erachter te komen naar welke zoekwoorden maandelijks veel gezocht wordt. Denk hierbij aan de gratis tool van Neil Patel, Ubersuggest of aan betaalde tools zoals SEMrush, Mangools of Ahrefs. Door inzichtelijk te krijgen naar welke zoekwoorden veel gezocht wordt, kun je jouw website beter inrichten. Je kunt natuurlijk gelijk richten op de zoekwoorden met veel volume. Maar dit is niet altijd verstandig. Zo is de concurrentie enorm omdat iedereen er op wilt scoren en het zijn ook niet altijd zoekwoorden die zorgen voor conversie. Dit komt omdat de zoekintentie van korte zoekwoorden niet altijd duidelijk is. Een goed voorbeeld is schoenen. Heb je een webshop waarin je schoenen verkoopt? Dan kan je natuurlijk gevonden willen worden op ‘schoenen’ maar zal ‘heren schoenen’ of ‘dames schoenen’ al sneller zorgen voor meer conversie. Maar als iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘zwarte heren schoenen kopen’ dan is de zoekintentie heel duidelijk. Wellicht is het volume lager, maar het conversiepercentage ligt vele malen hoger dan wanneer iemand alleen zoekt naar ‘schoenen’. Probeer je daarom te concentreren op de langere zoekwoorden met lager volume maar een duidelijke zoekintentie. Kijk bij de top 3 of 5 in Google hoe zij hun content hebben ingericht en doe dit ook voor je eigen website. Zij staan niet voor niets al op deze plek dus ze moeten iets goeds doen. Let daarbij op het gebruik van de zoekwoorden in de content en hoe dit is opgebouwd. Daar kun je vaak al veel van leren.

Technische optimalisatie

De technische optimalisatie is al een heel stuk lastiger om zelf te doen als je hier geen ervaring in hebt. Maar je kunt natuurlijk wel zelf checken hoe jouw website er op dit moment voor staat door middel van gratis tools zoals GT Metrix, Pingdom Tools of PageSpeed Insights tool van Google zelf. Zo krijg je een beeld van hoe snel jouw website wordt geladen en wat de verbeterpunten zijn om sneller te laden. Omdat Google de bezoekerservaring voorop stelt is de laadsnelheid belangrijk. Als het lang duurt voor een website wordt geladen zal de bezoeker al snel geneigd zijn om naar een andere website te gaan en daar te zoeken wat ze nodig hebben. Naast de laadsnelheid zijn er nog vele technische aspecten die belangrijk zijn. Deze worden allemaal duidelijk aangegeven in de tools. Dit kun je vervolgens zelf doorvoeren of je kunt het aankaarten bij de partij die jouw website heeft gemaakt of onderhoud.

Linkbuilding

Met linkbuilding ga je aan de slag om relevante websites naar jouw website te laten verwijzen. Dit laat aan Google zien dat jouw website of webshop relevant is en een meerwaarde biedt. Er zijn verschillende mogelijkheden als het gaat om linkbuilding. Zo kan je linkbuildingpakketten kopen bij partijen maar je kunt er ook zelf mee aan de slag gaan. Je kunt bijvoorbeeld artikelen (laten) plaatsen op relevante blogs waarbij een link in de blog naar jouw pagina verwijst en je kunt je website aanmelden bij zogeheten startpagina’s. Al is over dit laatste een meningsverschil in de online marketing wereld, niet iedereen is het erover eens dat dit werkt.

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie

Door je op deze drie pijlers te richten kun je ervoor zorgen dat jouw website of webshop beter vindbaar wordt in Google. Het is wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat zoekmachine optimalisatie iets is van de lange termijn. Over het algemeen zijn de eerste resultaten pas zichtbaar na 6 tot 12 maanden, afhankelijk van de concurrentie. Houd er ook rekening mee dat er best wel wat tijd in kan gaan zitten in alle onderzoeken en het optimaliseren van de techniek en jouw content. Maar uiteindelijk gaat dit je wel meer opleveren en ben je blij dat je deze tijd heb geïnvesteerd.

Beter vindbaar in Google
Geen reactie's

Geef een reactie