Hulpmiddelen voor zelfstandig ondernemers

Hulpmiddelen voor zelfstandig ondernemers

Het leven van een alleenstaande vader met een eigen bedrijf gaat niet altijd over rozen. Soms heb ik echt geen idee waar ik genoeg tijd vandaan moet halen om de zorg voor onze zoon te combineren met het voeren van mijn eigen bedrijf. Gelukkig zijn er allerlei hulpmiddelen die ervoor kunnen zorgen dat je meer tijd overhoudt en die jou het werk makkelijker proberen te maken. Ben je benieuwd welke hulpmiddelen dat zijn? Lees dan verder.

Boekhouden

Als je begint met ondernemen, dan zijn er wat boekhouden betreft twee opties. Zelf boekhouden en een boekhouder inhuren om de administratie voor je te doen. In beide gevallen heb je om overzicht te bewaren en niet te verzanden in allerlei Excelbestanden in ieder geval een boekhoudprogramma nodig.

Kies je ervoor om de boekhouding zelf te gaan doen, hou je dan aan een strakke planning. De Belastingdienst is voor kleine zelfstandigen behoorlijk streng. Zelf heb ik ervoor gekozen een boekhouder mijn administratie te laten doen. Die is op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving en kan met behulp van de gegevens die ik invoer in mijn boekhoudprogramma, makkelijk de aangiftes doen.

Klanten werven

Voor het werven van klanten zijn verschillende programma’s die het leven van een ondernemer een stuk makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan e-mail funnels, Instagram, Facebook, lead software en CRM-systemen. Welke programma’s je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van de branche waar je in zit en je doelgroep. Het inhuren van een marketingspecialist is in dat geval het handigst.

Wil je op een organische manier klanten werven, dan is het een idee om je website eens te laten bekijken door een SEO-specialist. Deze kan je website vaak verbeteren om op termijn beter vindbaar te worden in zoekmachines. Wil je daar zelf mee aan de slag gaan, dan kan dit met programma’s als Ahrefs en Google Search Console.

Heldere communicatie

Heldere communicatie is van groot belang als je begint met ondernemen, of dit nu is met je klanten of met samenwerkingspartners. Voor de ondernemers waar ik mee samenwerk gebruik ik Trello om de projectplanning overzichtelijk te houden en houd ik korte lijnen via Whatsapp en e-mail. Gaat er toch een keer iets mis, dan hebben we een meeting via Zoom. Dit scheelt veel reistijd en zorgt ervoor dat we snel weer met ons project verder kunnen.

Wil je ook de communicatie met jouw klanten helder houden, zorg dan dat je afspraken nakomt, open communicatielijnen houdt en bijvoorbeeld een goede chatbot hebt op je website. Een chatbot kan veel tijd schelen die je weer kunt gebruiken voor andere dingen dan klantcommunicatie. Zorg wel dat de kunstmatige intelligentie van de chatbot zo is ingeregeld dat als de klant geen antwoord krijgt, dat hij dan altijd jou of een andere medewerker te spreken krijgt.

Met bovenstaande tips kun je jezelf zee├źn van tijd besparen. Met deze tijd kun je meer rust nemen voor jezelf en je gezin. Ook kun je de tijd stoppen in nieuwe projecten of het uitbreiden van bestaande zaken. Op welke manier dan ook, ik hoop dat je iets kan met de tips in dit artikel.

Programma's voor ondernemers
Geen reactie's

Geef een reactie