Extra inkomsten met dropshipping

Extra inkomsten met dropshipping

Als (alleenstaande) ouder ben je vaak veel geld kwijt aan vele zaken voor jezelf en je kind(eren). Naast de standaard dingen zoals eten en echte benodigdheden, is het leuk als je op vakantie kan en leuke dagjes weg kan organiseren voor jou en je kind(eren). Door het opzetten van een webshop met dropshipping kan je meer inkomsten krijgen zonder dat je daar veel ruimte voor nodig hebt. Het enige wat handig is om te hebben zijn een website, laptop en kennis over zoekmachine optimalisatie en social media om te zorgen dat jouw webshop gevonden kan worden. Je kan je webshop laten maken door een gespecialiseerde partij zoals Webshop Professional als je hier zelf niet mee bekend ben. Vervolgens kun je zelf aan de slag met de invulling van je website en het optimaliseren voor Google om goed zichtbaar te worden in Google. Bovendien kan social media een handig en gratis medium zijn om jouw nieuwe webshop te promoten. In dit artikel vertel ik je meer over dropshipping en de voor- en nadelen hiervan.

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een bepaalde manier van het beheren van een webwinkel. Bij dropshipping biedt je producten aan die je zelf niet op voorraad hebt. Wanneer een klant iets bij jou besteld, zet je het door naar de leverancier of groothandel waarna zij het versturen naar jouw klant. Hierdoor kom je zelf niet in contact met het product. Natuurlijk heeft de dropship methode zo zijn voor- en nadelen die we hieronder verder bespreken zodat je een gedegen beslissing kan nemen of jij extra inkomsten wilt genereren door middel van dropshipping.

De voordelen

Vooral wanneer je nog maar net begint met je webshop kent dropshipping vele grote voordelen. Het belangrijkste voordeel is misschien wel dat je maar weinig kapitaal nodig hebt om te starten. De grootste uitgave in het begin zal jouw webshop zijn. Het is verstandig om dit door een gespecialiseerde partij te doen. Als de partij ook verstand heeft van online marketing is dit helemaal mooi meegenomen. Dan word jij webshop zo gebouwd dat deze ook klaar is om hoog in Google te gaan scoren als je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie. Bij webdesigners die enkel bezig zijn met het ontwerp wordt er vaak geen rekening gehouden met de factoren die Google belangrijk vindt waardoor het een stuk lastiger kan zijn om hoog in Google te komen.

Een ander groot voordeel is dat je geen grote opslagruimte nodig hebt om jouw voorraad op te slaan, deze voorraad heb je namelijk zelf niet. Jouw voorraad staat gewoon bij de dropship aanbieder of groothandel. Wanneer iemand iets bij jou koopt, koop jij het product in bij de leverancier en zij zullen ervoor zorgen dat jouw klant het product ontvangt. Op de verpakking is over het algemeen geen informatie van de leverancier te vinden en wordt alleen jouw merknaam genoemd. Jouw klant zal dus niet weten dat het gaat om dropshipping.

Als laatste voordeel heb je nog dat je geen overtollige producten hebt die niet verkocht worden. Je hoeft geen stuntprijzen te hanteren om nog van je laatste voorraad af te komen, deze voorraad heb je simpelweg niet en is de verantwoordelijkheid van jouw leverancier.

De nadelen van dropshipping

Ondanks de overtuigende voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen aan dropshipping. Helaas ontkom je nooit aan het gezegd: ‘ieder voordeel heeft z’n nadeel’. Het grootste nadeel van dropshipping? Dat is waarschijnlijk de klanttevredenheid. Dit komt omdat jij als eigenaar van de webshop geen invloed kan uitoefenen op de kwaliteit van het product en het complete leververhaal. Desondanks ben jij als eigenaar van een webshop wel de verantwoordelijke. Doordat je zelf het product niet verstuurd weet je ook niet waar het fout is gegaan als de bestelling niet of beschadigd aankomt. Doordat je zelf geen invloed hierop hebt, kan het ook lastiger zijn om dit soort problemen op te lossen. Helaas moet je wel altijd rekenen op dit soort leveringen en je kan vaak het beste de klant gewoon terugbetalen om het op te lossen.

Toch zou je dit voor lief moeten nemen. Ook wanneer je een ‘normale’ webshop opstart zul je altijd problemen ondervinden met de levering van je producten of producten zelf. Voor de verzending van producten ben je, zeker in het begin, altijd afhankelijk van andere partijen zoals PostNL of DHL waar ook vaak zat wat fout gaat. Er is dus altijd een risico waar je rekening mee moet houden.

Een ander groot nadeel is de lage winstmarge. Je kunt proberen om producten met een hoge marge te verkopen, maar doordat dropshipping steeds bekender wordt, komen er steeds meer webshops waardoor de kans groot is dat iemand onder jouw prijs gaat zitten. Alleen wanneer je al een grote fanbase op bijvoorbeeld Instagram hebt omdat je een influencer bent op Instagram of andere social media kan je het wellicht voor elkaar krijgen om een hoge winstmarge te krijgen. Maar dit is dus voor maar weinig mensen weggelegd. Om een prijzenoorlog te voorkomen met de vele aanbieders van sommige producten, kun je het beste kiezen voor een markt met lage concurrentie. Hierdoor komt er minder snel een prijzenoorlog en kun je jouw tijd nuttig besteden aan marketing en branding van jouw webshop om een klantenbestand op te bouwen.

Beginnen met dropshippen?

Wil je beginnen met dropshippen? Ga dan eerst goed nadenken wat voor producten je wilt gaan verkopen en ga op zoek naar leveranciers die jou hierin kunnen voorzien. Door producten te kiezen waar je zelf affiniteit mee hebt zal het eenvoudiger zijn om goede content te schrijven en er mee bezig te zijn. Jouw nieuwe webshop zal dan minder energie kosten en meer opleveren.

Extra inkomsten met dropshipping
Geen reactie's

Geef een reactie