Op zoek naar goed personeel? Besteed aandacht aan employer branding!

Op zoek naar goed personeel? Besteed aandacht aan employer branding!

De keuze om personeel in dienst te nemen is er voor een ondernemer een om met zorg te nemen. Als jij als ondernemer die hobbel al gepasseerd hebt en in deze tijd op zoek bent naar nieuw personeel, dan moet je door de krapte op de arbeidsmarkt in veel gevallen het gevecht om talent aangaan. Om dat talent te interesseren in een baan bij jouw bedrijf, moet je een interessante werkgever zijn.

Employer branding

Bewustzijn van en werken aan jouw ‘merk’ als werkgever is anno 2022 van belang in de strijd om talent. Employer Branding gaat om de activiteiten die je als bedrijf onderneemt om jouw gewenste werkgeversimago te bereiken en er een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie mee te verkrijgen op de arbeidsmarkt. Daarvoor moet je je verdiepen in de mindset van potentiële medewerkers en huidige medewerkers, die je natuurlijk wilt behouden voor je bedrijf. Daarbij is het belangrijk dat je naast de identiteit en resultaten van je bedrijf bewust bent van zaken als de stijl van leidinggeven en de bedrijfscultuur.

Meer dan alleen communicatie

Wat voorop moet staan, is dat de employer branding van jouw bedrijf meer is dan slechts communicatie. Je kunt nog de mooiste verhalen vertellen over je bedrijf en hoe het is om er te werken, maar als dat in de praktijk niet de waarheid blijkt te zijn, lopen medewerkers gewoon weer bij je weg. Werknemers voelen zich anno 2022 immers steeds minder gebonden aan een werkgever en blijven loeren op kansen elders. De uitdaging is aan jou om ze reden te geven om bij jouw bedrijf te blijven.

Concrete zaken

Een aantal concrete zaken draagt bij aan goed werkgeverschap en kunnen bijdragen aan goede employer branding én goed werkgeverschap. Arbeidsvoorwaarden spelen natuurlijk een rol. Een goed salaris gekoppeld aan een transparant en eerlijk beoordelings- en waarderingssysteem wordt (terecht) belangrijk gevonden. Daarnaast willen mensen zich kunnen ontwikkelen en zijn mogelijkheden tot persoonlijke groei en ontwikkeling belangrijk om te bieden. Dit zijn ook beloftes die je moet nakomen om het imago van een goede werkgever te behouden. Doe je dat niet, dan creëer je slechte reclame voor jouw bedrijf als werkgever.

Het is dus zeer van belang om niet alleen vanuit je eigen behoeftes als werkgever te denken. Het is niet meer enkel de werkgever die de werknemer een gunst verleend door hem aan te nemen. In de arbeidsmarkt van 2022 is het zeker ook het talent dat een gunst verleend door zich in te zetten voor een bepaald bedrijf. Denk daar goed over na voordat je een advertentie voor personeel gezocht online zet.

Employer Branding
Werving personeel tips
Geen reactie's

Geef een reactie