Bind je klanten aan je en werk aan de toekomst van je bedrijf

Bind je klanten aan je en werk aan de toekomst van je bedrijf

Het werven van nieuwe klanten geeft je energie en dan vooral als het lukt. Maar denk je ook nog wel aan de mensen waar je al een keer zaken mee hebt gedaan? Die zijn namelijk enorm belangrijk voor de omzet op lange termijn. In dit artikel vertellen we je hoe je toekomstbestendig kunt ondernemen door je klanten aan je te binden.

Terugkerende handel is het mooist

Eigenlijk is het best vreemd dat veel bedrijven zich vooral uitsloven om maar zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen, terwijl ze de bestaande klanten voor lief nemen. Juist die bestaande doelgroep verdient extra aandacht. Die mensen zijn immers al ooit overtuigd van je kunnen, daar hoef je minder energie in te steken. Zorg dus vooral dat ze betrokken blijven bij je bedrijf, dat je ze af en toe wat extra’s geeft en zo bouw je aan een heel trouwe community van klanten die je heel lang trouw zullen blijven. Als je producten en diensten tenminste van goede kwaliteit blijven, maar dat spreekt voor zich.

Hou je bestaande klanten op de hoogte van alle nieuwtjes binnen je bedrijf door middel van e-mailnieuwsbrieven en LinkedIn-updates. Dat is een kleine moeite, maar het levert wel precies de verbinding op die je in een later stadium weer geld oplevert. Je zorgt ervoor dat je ‘top of mind’ blijft bij de juiste doelgroep. We willen toch allemaal het liefst terugkerende handel? Dit is een beproefde methode om daarvoor te zorgen.

Kleine investering, optimaal rendement

Wil je nóg beter en vaker onder de aandacht komen van je bestaande klanten? Dat kan bijvoorbeeld door ze een relatiegeschenk te geven. Experts als Maxilia kunnen je precies vertellen wat er allemaal mogelijk is op dit gebied. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is te maken met je logo erop. En als je dat goed doet, scoor je nog veel meer omzet.

De beste relatiegeschenken worden veel gebruikt door de ontvanger. Elke keer tijdens het gebruik zien ze jouw bedrijfsnaam weer staan. Er is van alles mogelijk op dit gebied: van een T-shirt tot een sleutelhanger, maar ook een waterdrinkfles of pennen graveren met je logo of bedrijfsnaam. Als een klein deel van de ontvangers een nieuwe order plaatst, heb je de investering hiervoor al terugverdiend. Het is dus zeker de moeite waard om het eens te proberen om op deze manier je bestaande klanten nog beter te binden.

Als je er maar voor zorgt dat jouw logo of bedrijfsnaam heel vaak gezien wordt door je bestaande doelgroep. Dan haal je het optimale rendement uit je relatiegeschenken.

Zakelijk succes
Geen reactie's

Geef een reactie