Drie tips voor het renoveren en opknappen van jouw boot

Drie tips voor het renoveren en opknappen van jouw boot

Een boot kopen die nieuw is of goed is onderhouden is makkelijk. Maar, wat als je hier het budget niet voor hebt? Dan kan het een optie zijn om een tweedehandsboot te kopen. Hier moet je waarschijnlijk nog even aan gesleuteld worden om de boot op te knappen en vaarklaar te krijgen. In dit blog geven we jouw drie handvatten voor het renoveren en opknappen van jouw boot.

De koop

Wanneer je hebt besloten om een tweedehands boot te kopen is het belangrijk om op een aantal zaken te letten voordat je de koop definitief maakt. Zo is het verstandig om je goed te oriƫnteren tussen de verschillende boten en de aanbieders. Wanneer je een boot naar keuze hebt gevonden is het verstandig om de verkoper te identificeren. Controleer het identiteitsbewijs van de verkoper en noteer het BSN-nummer. Stel ook een koopcontract op en zorg voor een verzekeringsbewijs. Zo kan je bewijzen dat je de eigenaar bent van de door jouw gekochte boot. Kijk ook of de boot vrij is van last. Dit kan bij het Kadaster. Hier kan je inzien of er nog een hypotheek rust op de boot. Vergeet voordat je tekent niet om een proefvaart te maken!

Opknappen

Wanneer je boot wel een goede opknapbeurt kan gebruiken is het verstandig dat je hier ook tijd en geld kan investeren. Heb je dit niet en zit je vast aan een bepaald budget dan kan je beter kiezen voor een boot waar bijna niks aan hoeft te gebeuren. Wanneer er enkele dingen vervangen moeten worden zoals de motor kan je ook kijken of je deze tweedehands kan verkrijgen. Er zijn online veel tweedehands-buitenboordmotoren te vinden. Wanneer je kiest om zelf ook grotere reparties uit te voeren is het verstandig om te beginnen aan de belangrijkste reparaties zoals eventuele lekkages verhelpen, lampen en elektronica mankementen oplossen en het stuur en het roer in orde maken. Belangrijk wanneer je artikelen voor je boot gaat aanschaffen om dit wel van goede kwaliteit te doen. Zo kan je beter een Yamaha buitenboordmotor aanschaffen waar garantie op zit dan een motor waarvan je niet zeker weet wat de levensduur en de kwaliteit hiervan is. Naast de grote reparaties zijn er waarschijnlijk ook andere werkzaamheden zoals het bijwerken van roest, en het verven van het casco. Wanneer alle reparaties en werkzaamheden zijn voltooid is het tijd voor de grote schoonmaak.

Klaar om te varen

Na de grote schoonmaak kan je dan eindelijk het water op, mits je alles hebt geregeld. Je kan namelijk met een grote boot niet zomaar het water op. Je hebt een vaarbewijs nodig voor boten die langer zijn dan vijftien meter of harder gaan dan twintig kilometer per uur. Dit betekent dat je voor een speedboot of een waterscooter dus ook een vaarbewijs nodig hebt. Leren varen is belangrijk. Al helemaal als je langere stukken wil gaan afleggen en je diverse sluizen en havens passeert. Ga eens mee met een ervaren schipper om kennis op te doen. Wanneer je gaat varen tref dan de juiste voorbereidingen. Kijk van tevoren nar de weersverwachting en neem een kaart mee waarop alle vaarroutes staan. Zo weetje zeker dat je niet verdwaald.

Buitenboordmotor onderhouden
Geen reactie's

Geef een reactie