Leerrijke tv-programma’s dragen in hoge mate bij aan het welzijn van onze kinderen

Leerrijke tv-programma’s dragen in hoge mate bij aan het welzijn van onze kinderen

Vroeger werden de straten na schooltijd en gedurende de vakantieperiodes doorgaans bevolkt door spelende kinderen. Bij regenachtig weer werden er binnenshuis gezelschapsspelletjes gespeeld, zoals ‘Mens erger je niet’ en ‘Pim Pam Pet’ of werd het speelgoed uit de kast gehaald. Soms werd de televisie aangezet zodat de kinderen zich konden amuseren voor de buis, maar dit was echter geen vanzelfsprekendheid. Er was namelijk nog geen sprake van een omvangrijk aanbod van tv-programma’s zoals dat tegenwoordig het geval is.

Drukbezet

Vandaag de dag zijn de meeste kinderen helaas uit het straatbeeld verdwenen. Ze brengen veel tijd door voor de buis of achter het beeldscherm van de computer. Ook heeft het gros van de kinderen tegenwoordig reeds op zeer jonge leeftijd de beschikking over een iPhone of iPad. Met andere woorden, onze kinderen leiden een drukbezet leven dat zich voornamelijk binnenshuis afspeelt: ze worden overspoeld door een enorme hoeveelheid aan tv-programma’s en YouTube-filmpjes welke non-stop bekeken kunnen worden. We kunnen ons dus met recht afvragen of het leven van onze kinderen gevuld is met bezigheden die bijdragen aan hun welzijn. Helaas is dat vaak niet het geval.

Tv-programma’s selecteren

Het is de hoogste tijd om de kwaliteit van het leven van onze kroost te verhogen. Dit vraagt echter om een actieve bijdrage van ons als ouders. Er dienen duidelijke prioriteiten te worden gesteld. Dat betekent dat we ervoor moeten zorgen dat onze kinderen niet langer de mogelijkheid krijgen om naar inhoudsloze tv-programma’s te kijken. We kunnen bijvoorbeeld de tv gidsraadplegen en een aantal educatieve kinderprogramma’s selecteren voor onze kroost. Zo kunnen we er zeker van zijn dat onze kinderen waardevolle informatie tot zich nemen en leerrijke momenten beleven terwijl ze zich amuseren voor de buis.

Informeel leren

Educatieve tv-shows, zoals bijvoorbeeld het alom bekende programma Sesamstraat, weten de cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen op een vaak speelse manier te stimuleren. Thema’s met betrekking tot letters, cijfers, vormen en lichaamsonderdelen worden op ludieke wijze onder de aandacht van onze kroost gebracht. Dit leidt onder meer tot een grotere woordenschat, wat later veelal resulteert in een betere taalbeheersing en goede communicatieve vaardigheden. Bovendien wordt het leesgedrag en de rekenvaardigheid van het kind op een informele manier gestimuleerd.

Repeteren

Sesamstraat maakt graag gebruik van herhalingen, opdat het educatieve effect op jonge kinderen optimaal zal zijn. Zo wordt een bepaald thema in verschillende uitvoeringen ten tonele gebracht. Er wordt bijvoorbeeld een hele Sesamstraat-show gewijd aan de letter Z. Poppen die eruit zien als de voormalige muziekband ZZ-top zingen een liedje over de letter Z. Daarna gaat een andere figuur, die een journalist moet voorstellen, de straat op om kinderen te vragen of ze de letter Z goed uit kunnen spreken. Voorts zien we twee wezens die samen woorden bedenken beginnende met de letter Z. Deze woorden worden uiteraard direct aan het kinderpubliek voorgesteld: zo komt er onder meer een zebra voorbij en worden er voorwerpen getoond die beginnen met de letter Z, zoals een zaag en een stuk zeep.

Andere leuke educatieve kinderprogramma’s

Naast Sesamstraat bieden de Belgische televisiekanalen nog veel meer leuke en leerrijke tv-programma’s voor zowel de allerkleinsten als de wat oudere kinderen.

Tik Tak

Tik Tak werd reeds in 1981 voor het eerst uitgezonden op de Belgische tv. Het programma dat slechts 5 minuten duurde was zeer geliefd bij de allerkleinsten. De shows bestonden uit een aantal korte fragmenten waarin vormen, kleuren, bewegingen en muzikale ritmes op een harmonieuze manier met elkaar vervlochten waren. De speelse fragmenten waren bovendien gebaseerd op herkenning en tevens op een bepaalde voorspelbaarheid. Na een jarenlange onderbreking zijn er vorig jaar een vijftigtal nieuwe afleveringen uitgezonden.

De Boomhut

Ook de Vlaamse jeugdserie ‘de Boomhut’ was een educatief programma, waarin de Nederlands-Surinaamse actrice Alida Neslo de hoofdrol speelde. Ze woonde in een boomhut en kreeg regelmatig bezoek van postbode Peter Paulus Post. Elke aflevering werd aangevuld met filmpjes over een bepaald onderwerp, waarin we kennis konden maken met onder meer de Plonsters, Tim Treuzel en Gert Garnaal. De Boomhut was te zien tot 2007. Het zou ontzettend leuk zijn indien de serie opnieuw zou worden uitgezonden op de Belgische televisie. We houden in elk geval de tv gids in de gaten!

Karrewiet

Het Belgische jeugdjournaal ‘Karrewiet’ wordt al jarenlang elke weekdag uitgezonden. Het geeft de actualiteiten van de dag weer, aangepast aan de belevingswereld van kinderen. Zo wordt de focus voornamelijk gelegd op school, sport, dieren en amusement. Het zijn dan ook vooral kinderen die aan het woord komen. Zij vertellen hoe zij een actuele gebeurtenis hebben ervaren, zodat het een herkenbaar verhaal wordt voor leeftijdgenoten.

Extra leerrijke uitzendingen in verband met corona

Doordat de overheidsmaatregelen met betrekking tot het coronavirus afgelopen voorjaar van kracht werden, waren de scholen genoodzaakt om hun deuren voorlopig te sluiten. De Belgische tv heeft deze situatie goed opgevangen door elke ochtend extra educatieve programma’s uit te zenden. Zo wordt onze kroost tenminste in staat gesteld om alsnog door te leren, zij het op een informele manier. De afleveringen van Tik Tak werden onlangs hervat voor de allerkleinsten, en de wat oudere kinderen kunnen naar ‘De wereld rond met Kaatje’ kijken. Andere leerzame programma’s die momenteel worden uitgezonden zijn onder meer ‘De pretshow’, ‘Generatie K’, ‘Klaar’ en ‘De Universiteit van Vlaanderen’.

Leerrijke tv-programma's
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.